Dukan, la dieta miraculosa

pierre_dukan_729-420x0

Milers de persones de tot el món segueixen la dieta Dukan. Per Sant Jordi va ser un dels tres llibres més venuts de no ficció. I en paral·lel l’OCU i les principals associacions de dietistes i nutricionises d’Espanya, França i el Regne Unit s’hi oposen frontalment.

Què és la dieta Dukan?

La dieta dissenyada pel nutricionista francès Pierre Dukan s’organitza en 4 fases, en la primera de les quals i durant 5 dies es pot menjar sense limitacions proteïnes d’ origen animal (carn, peix, marisc, formatge fres, llet) i beure 1,5 L d’ aigua al dia. No es poden prendre cap mena de glúcids. Paulatinament s’ hi aniran incorporant vegetals, fruites i més endavant cereals. Seguint aquestes indicacions s’ aconsegueix baixar de pes ràpidament sense tenir la sensació d’estar a règim.

Per què es baixa de pes ràpidament?

Les proteïnes són nutrients amb menys calories que els greixos i encara que aporten més o menys la mateixa quantitat d’energia que els glúcids (4 Kcal/g) són nutrients plàstics (pell, músculs, òrgans….són fets essencialment de proteïnes), necessaris per a “construir” el nostre cos. Alhora per a digerir les proteïnes es consumeix molta energia. Així doncs, les proteïnes no són nutrients pròpiament energètics, però són tan versàtils que el nostre cos, quan ha consumit les reserves de glucogen i greixos utilitza les proteïnes com a font d’ energia (això és el que ocorre en situacions de dejuni perllongat). Alimentar-se d’ una dieta altament rica en proteïnes, pretèn simular una situació de dejuni però sense que la pesona tingui sensació de gana. Al mateix temps quan les proteïnes són metabolitzades es produeixen els anomenats cossos cetònics que són unes substàncies químiques que el nostre cos produeix en casos de dejuni que provoquen una disminució de la sensació de gana. Un detall important en el metabolisme proteic és que es realitza bàsicament al fetge.

Ventatges de la dieta

– S’aconsegueix una pèrdua ràpida de pes.

– No es passa gana.

Perills de la dieta Dukan

– L’ augment dels cossos cetònics produeix una acidifiació del nostre organisme, això comporta una desmineralització del mateix.

– Aquests cossos cetònics produeixen mal alè.

– El metabolisme proteic produeix més residus que el dels glúcids i per tant els òrgans amb funció excretora (ronyons) i detoxificadors, com el fetge se’n poden veure ressentits a llarg termini.

– Les dietes pobres en hidrats de carboni s’associen a un increment de risc de malalties com el càncer, insuficiència renal i malalties cardiovasculars.

– Aquest tipus de dietes no “ensenyen a menjar” i la persona sovint guanya pes un cop deixa de fer la dieta.

Conclusions

Malgrat que hi ha grans defensors de la dieta Dukan, entre elles persones formades en el camp de la nutrició, com hem indicat, és una dieta que comporta una sèrie de riscos i que no pot fer-se en cap cas sense la supervisió d’un professional.

Cal dir que la millor manera d’aconseguir un benestar físic i mental (això inclou tenir un pes adequat) és menjar de tot, en proporcions equilibrades. A Catalunya tenim la tradició de la dieta Mediterrània, que com sabem, és una molt bona manera d’alimentar-se.

Fonts:

LLoc oficial de la dieta Dukan

Perills de la dieta Dukan

Video: Peligros de la dieta Dukan

Advertisements
Explore posts in the same categories: 1r BATX Biologia, 2n BATX Biologia, 3r ESO

Tags: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: